Rufus Lidman bloggar om framgång på nätet!
Rufus Lidman är fil.lic. samt omtalad serieentreprenör och strategikonsult inom Onlinemarknadsföring. Han startade sitt första företag som 19-åring, och har efter forskningsstudier om förändringsprocesser själv bidragit till förändring genom etablering av mångfald pionjärföretag inom online. Med 150 kunder och publicering på 300 sajter i 4 länder. Med utveckling av landets ledande strategikonsulting inom Onlinestrategi med över dussintalet storkunder och mångmiljonomsättning. Med grundandet av Sveriges största hälsoportal, som på rekordtid gått från 20.000 unika besökare till 200.000 besökare/månad.
Som strategikonsult har Lidman medverkat till att dramatiskt lyfta effekten av Onlinemarknadsföringen för några av Sveriges och världens mest etablerade varumärken, såsom The Phone House, Samsung, Svenskt Näringsliv, Svenska Spel, Öhrlings PWC, AMD, Carlsberg och Statoil m.fl. Uppdragen utgår nästan undantagslöst från en välgrundad Onlinestrategi, vilket sedan översatts i konkreta Aktivitetsplaner som följs upp och optimeras på basis av skräddarsydda Analysverktyg. I andra fall har inhopp skett som löpande rådgivning eller på projektbasis kring mer konkreta trafikförvaltande strategier och optimering av såväl sajter i allmänhet som communityrelaterade sajter i synnerhet, samt trafikdrivande strategi och optimering av både reaktiva kanaler som SEO, sponsrade länkar och bannerkampanjer, samt mer proaktiva kanaler såsom e-postmarknadsföring, alerts och mobilmarknadsföring.
I samtliga fall handlar resultatet om en drastiskt ökad effekt. Och en effekt i överensstämmande med företagen övergripande strategi och långsiktiga mål.
Därutöver är Lidman en flitigt anlitad föredragshållare, och har varit omskriven eller själv medverkat som skribent i allt från Computer Sweden till Internetworld, Svenska dagbladet, TV4, DiTV, Resumé och Dagens Media m.fl. Nu sitter han i slutfasen för att färdigställa manuskriptet kring landets första bok om Strategisk Onlinemarknadsföring. Till dess kan vi sporadiskt följa hans inlägg på http://onlinestrategi.blogg.se/
Som strategikonsult har Lidman medverkat till att dramatiskt lyfta effekten av Onlinemarknadsföringen för några av Sveriges och världens mest etablerade varumärken, såsom The Phone House, Samsung, Svenskt Näringsliv, Svenska Spel, Öhrlings PWC, AMD, Carlsberg och Statoil m.fl. Uppdragen utgår nästan undantagslöst från en välgrundad Onlinestrategi, vilket sedan översatts i konkreta Aktivitetsplaner som följs upp och optimeras på basis av skräddarsydda Analysverktyg. I andra fall har inhopp skett som löpande rådgivning eller på projektbasis kring mer konkreta trafikförvaltande strategier och optimering av såväl sajter i allmänhet som communityrelaterade sajter i synnerhet, samt trafikdrivande strategi och optimering av både reaktiva kanaler som SEO, sponsrade länkar och bannerkampanjer, samt mer proaktiva kanaler såsom e-postmarknadsföring, alerts och mobilmarknadsföring.
I samtliga fall handlar resultatet om en drastiskt ökad effekt. Och en effekt i överensstämmande med företagen övergripande strategi och långsiktiga mål.
Därutöver är Lidman en flitigt anlitad föredragshållare, och har varit omskriven eller själv medverkat som skribent i allt från Computer Sweden till Internetworld, Svenska dagbladet, TV4, DiTV, Resumé och Dagens Media m.fl. Nu sitter han i slutfasen för att färdigställa manuskriptet kring landets första bok om Strategisk Onlinemarknadsföring. Till dess kan vi sporadiskt följa hans inlägg på http://onlinestrategi.blogg.se/
Kommentarer
Trackback