Glöm aldrig var ni läste det här första gången: Revolution 2008!
Glöm aldrig var ni läste det här första gången. Revolution! I det här inlägget ges ett avslöjande om världens största sajter, som visar att 2008 blir året då folket tar över! I inlägget avslöjar jag dagsfärska data som jag aldrig förstått varför det inte publicerats tidigare. Det är som att svära i kyrkan. Förbjudet. Men ändå fullt sant.
Vad det handlar om är att vad man än tycker om saken, så finns det fr.o.m. idag statistiska bevis för att det är det här året som folket tar över världen. Mönstret infinner sig när man gräver djupt ner bland statistiken kring världens största sajter, där det tydligt syns att det är inte längre handlar om någon direkt översättning av det verkliga livet offline till det virtuella livet online.
Det första spåret i denna riktning är hur det bland världens 10 största sajter, idag inte finns inte en enda traditionell mediesajt kvar, den sista kvarlevan från offlinevärlden. Istället befolkas de 10 största sajterna i världen av 3 sökmotorer, 1 portal samt 6 UGC-sajter. Medan man för att finna den första mediesajt som överhuvudtaget finns på listan måste leta sig ner ända till plats 63. Allt ovanför är förutom Sökmotorer och UGC-sajter, som utgör huvuddelen, enbart portaler och e-handelssajter.
Och gräver man ännu djupare så syns det hur sökmotorerna fortfarande leder bland världens tio största sajter, med en total global räckvidd/dag om 79,6%. Men där UGC-sajter nu inte ligger långt efter med 49,7%, medan portaler nästan halverats till 17,8%. Och mediesajter alltså har 0%. Tittar man sedan på utvecklingen de tre senaste åren, så är det första man kan konstatera en stark konsolidering - där de tio sajter som idag har störst global räckvidd, totalt mer än dubblat räckvidden de senaste tre åren.
Det andra man kan konstatera, är att samtidigt som portalerna minskat i räckvidd med 35%, så har sökmotorerna ökat sin räckvidd med nästan 60%. Medan UGC-sajterna i sin tur, på bara tre år ökat med helt otroliga 2.600%! Och här kommer det. Fortsätter trenden i samma takt, vilket inte bara är rimligt utan t.o.m. sannolikt, så kommer 2.0-sajterna redan detta år att gå om sökmotorerna SOM DET ALLRA STÖRSTA MEDIET PÅ NÄTET 2008!!
Det är skottår i år. Och det är ett historiskt år. Det är året som framtidens historiker kommer att benämna som brytpunkten för när Folket tog över. Den nya världen tar över. Och precis hela världen vänds upp och ner. Från Top-down till bottom-up.
Eller som den insiktsfulla Rupert Murdoch säger, bara någon månad efter sin 75:e födelsedag:
"To find something comparable, you have to go back 500 years to the printing press, the birth of mass media ? which, incidentally, is what really destroyed the old world of kings and aristocracies. Technology is shifting power away from the editors, the publishers, the establishment, the media elite. Now it?s the people who are taking control.? (läs hela artikeln här)
Vad det handlar om är att vad man än tycker om saken, så finns det fr.o.m. idag statistiska bevis för att det är det här året som folket tar över världen. Mönstret infinner sig när man gräver djupt ner bland statistiken kring världens största sajter, där det tydligt syns att det är inte längre handlar om någon direkt översättning av det verkliga livet offline till det virtuella livet online.
Det första spåret i denna riktning är hur det bland världens 10 största sajter, idag inte finns inte en enda traditionell mediesajt kvar, den sista kvarlevan från offlinevärlden. Istället befolkas de 10 största sajterna i världen av 3 sökmotorer, 1 portal samt 6 UGC-sajter. Medan man för att finna den första mediesajt som överhuvudtaget finns på listan måste leta sig ner ända till plats 63. Allt ovanför är förutom Sökmotorer och UGC-sajter, som utgör huvuddelen, enbart portaler och e-handelssajter.
Och gräver man ännu djupare så syns det hur sökmotorerna fortfarande leder bland världens tio största sajter, med en total global räckvidd/dag om 79,6%. Men där UGC-sajter nu inte ligger långt efter med 49,7%, medan portaler nästan halverats till 17,8%. Och mediesajter alltså har 0%. Tittar man sedan på utvecklingen de tre senaste åren, så är det första man kan konstatera en stark konsolidering - där de tio sajter som idag har störst global räckvidd, totalt mer än dubblat räckvidden de senaste tre åren.
Det andra man kan konstatera, är att samtidigt som portalerna minskat i räckvidd med 35%, så har sökmotorerna ökat sin räckvidd med nästan 60%. Medan UGC-sajterna i sin tur, på bara tre år ökat med helt otroliga 2.600%! Och här kommer det. Fortsätter trenden i samma takt, vilket inte bara är rimligt utan t.o.m. sannolikt, så kommer 2.0-sajterna redan detta år att gå om sökmotorerna SOM DET ALLRA STÖRSTA MEDIET PÅ NÄTET 2008!!
Det är skottår i år. Och det är ett historiskt år. Det är året som framtidens historiker kommer att benämna som brytpunkten för när Folket tog över. Den nya världen tar över. Och precis hela världen vänds upp och ner. Från Top-down till bottom-up.
Eller som den insiktsfulla Rupert Murdoch säger, bara någon månad efter sin 75:e födelsedag:
"To find something comparable, you have to go back 500 years to the printing press, the birth of mass media ? which, incidentally, is what really destroyed the old world of kings and aristocracies. Technology is shifting power away from the editors, the publishers, the establishment, the media elite. Now it?s the people who are taking control.? (läs hela artikeln här)
Kommentarer
Trackback