Tre friska fläktar om framtiden
EN KONSTRUKTIV FRÅGESTUND KRING KAMPANJER
I veckan var jag på en konstruktiv träff hos en av mina klienter och deras marknadspartners. Inte minst vid den frågestund som skedde så kände jag att det varit ett bra initiativ och en samlande, förenande kraft mellan en pragmatisk och kraftfull grupp av professionella människor.
Det pratades om kampanjer, om utformningen, koordinationen och synkroniseringen av dem. Och jag hinner reflektera kring hur jag själv under ganska lång tid bidragit just till att öka kunskapsnivån kring onlinedelen av kampanjarbetet internt på detta globala mångmiljardföretag. Och med tiden även arbetat på att tillhandahålla verktyg som gör att de kan säkerställa effekten, samt möjliggöra såväl rapp optimering under kampanjen som god kunskapsackumulering efteråt.
Men jag hinner även reflektera över att, även om där fortfarande finns utmaningar, så känns det som att det här företaget liksom många andra jag varit involverad i är på väg att komma ganska långt i förhållande till marknaden i övrigt.
TRE FRISKA FLÄKTAR OM FRAMTIDEN
Och det är inte riktigt det som gläder mig allra mest under mötet. Vad som gör mig verkligt glad är de insikter det ges prov på. Och inte bara vad gäller omfång och bredd vad gäller online, som liksom inom branschen i övrigt ? som ökat från 2% till 15% på bara några år ? resulterar i en verkligt storsatsning för hela bolaget med online som största fokus på marknadssidan. Utan kanske framför allt när det gäller själva formen.
När Marknadschefen presenterar sina punkter för konsumentengagemang online under 2008, där man tagit språnget från det traditionella kampanjtänket och istället radar upp saker som bloggar, e-post, SEO, tredjepartslösningar och, inte minst, communities.
Vilket sedan följs upp ännu mer direkt när företagets Onlinemarknadschef i sina slides inleder med Murdochs referens till Gutenberg 1439, med avseende på teknikens inverkan på samhället då som nu ? med den explicita konsekvensen denna gång i form av att ?people taking control?. Vilket sedan blir ännu mer märkbart när han senare i sin beskrivning av teamet bakom Onlinemarknadsföringen på företaget 2008, lite symboliskt avslutar med att där även inbegripa konsumenterna.
1) Att på allvar stimulera konsumenter till att bli engagerade!
För om det finns något jag menar symboliserar inte bara detta företags, utan samtliga bolag som nu är på väg att göra allvar av klivet in i 2000-talet, så handlar det om just detta. Att inte bara involvera besökarna i själva upplevelsen, utan i den direkta produktionen av den. Där majoriteten av bolag fortfarande har, innan vi överhuvudtaget går in på några vidlyftiga integrationer i trepunktnollan, en extremt stimulerande resa framför sig från 1.0 till 2.0.
Det här är ?interaktivitet? långt högre upp i värdekedjan än klickande på någon dammig kampanjbanner. Socialpsykologin har visat oss att delaktighet är det enda, och jag säger verkligen det enda (!), helt validerade kriteriet för att väcka engagemang hos människor. Senare tiders trend mot communities och användargenererat innehåll (UGC) har visat att så gäller ännu mer online som offline. QED.
Konsumentengagemang. Företag idag får helt enkelt börja vänja sig vid att konsumenterna kommer kräva mer dialog än monolog, med väsentligt högre grad av UGC om Konsumentengagemang ska bli något annat än lek med ord.
2) Att inleda språnget mot proaktiv kommunikation!
Men att konsumenterna själva ska engageras i processen, betyder inte att det onliniga bolaget som tagit klivet in i 2000-talet helt sitter och väntar på sin kammare. Den andra stora punkten på framtidsvisionen hittar jag i hur de stora satsningar på e-post, alerts och mobilmarknadsföring som nu sker, vittnar om att företag på allvar börjat förstå att en dialog går i båda riktningar. Att man inte reaktivt bara kan sitta och ?vänta? på att folk får för sig att klicka på en Google-länk, bannerannons eller skriva in domänen till företagssajten. Man har istället förstått att kommunikationsbruset idag blivit så stort att man även aktivt, eller rättare sagt proaktivt, måste söka upp konsumenterna där de befinner sig. Och det kommer man i allt högre grad att göra.
3) Att inse att allting är gratis!
Den tredje stora punkten är självklart en sanning med modifikation. There?s no such thing as free lunches är en lämplig aforism. Produktionerna kommer kosta. Systemen måste göras dynamiska, UGC-delar utvecklas och konceptualiseras. En bred mängd UGC-applikationer för tredje part produceras. Och mängder kasseras på vägen mot den där riktiga Vinnaren, den som blir det riktiga höjdarkoncept i form av självspelande piano som i ett slag dubblar eller tredubblar företagens exponering såväl som trafik. Därtill måste mängder av strategiska allianser etableras, prövas och smörjas. Och kanske mer genom just ?free lunches?
Men, och här kommer det bästa, utöver det så måste företagen med tiden börja inse att allting faktiskt kan vara ?gratis?. Att ?öronmärkta? pengar för ?kampanjer? kanske mår bättre att öronavmärkas för koncept och applikationer med längre, eller t.o.m. eviga liv. Och allt på platser där man agerar som content providers inom ramen för det ?redaktionella?, mer än som ?annonsör? inom ramen för det ?kommersiella?. Med proaktiv kommunikation som kostar tjugondelen eller ända upp till tusendelen online jämfört med offline.
JU SNABBARE VÄXT DESTO MER VILDVUXET BLIR DET
Detta är mina reflektioner när jag går från vad jag ser som ett högst inspirerande möte, följt av en lika inspirerande middag. Det jag tänker är att det här måste ske snabbt. Och, känner jag just det här företaget rätt, så kommer det blir fallet.
Men det är också ett faktum att när saker och ting växer snabbt, så tenderar det också att bli vildvuxet. Och hur detta och andra likartade företag, liksom tidigare inom kampanjandet, framåt behöver en väsentligt mer sammanhållen Onlinestrategi för hur allt det här inte bara ska växa fram. Utan även hur det ska samverka och koordineras på bästa sätt för att tillsammans bidra maximalt till företagens övergripande strategi och långsiktiga mål.
Och det är det (!), inte de olika delarna var för sig, som jag tror blir den verkligt stora utmaningen framåt :-)
I veckan var jag på en konstruktiv träff hos en av mina klienter och deras marknadspartners. Inte minst vid den frågestund som skedde så kände jag att det varit ett bra initiativ och en samlande, förenande kraft mellan en pragmatisk och kraftfull grupp av professionella människor.
Det pratades om kampanjer, om utformningen, koordinationen och synkroniseringen av dem. Och jag hinner reflektera kring hur jag själv under ganska lång tid bidragit just till att öka kunskapsnivån kring onlinedelen av kampanjarbetet internt på detta globala mångmiljardföretag. Och med tiden även arbetat på att tillhandahålla verktyg som gör att de kan säkerställa effekten, samt möjliggöra såväl rapp optimering under kampanjen som god kunskapsackumulering efteråt.
Men jag hinner även reflektera över att, även om där fortfarande finns utmaningar, så känns det som att det här företaget liksom många andra jag varit involverad i är på väg att komma ganska långt i förhållande till marknaden i övrigt.
TRE FRISKA FLÄKTAR OM FRAMTIDEN
Och det är inte riktigt det som gläder mig allra mest under mötet. Vad som gör mig verkligt glad är de insikter det ges prov på. Och inte bara vad gäller omfång och bredd vad gäller online, som liksom inom branschen i övrigt ? som ökat från 2% till 15% på bara några år ? resulterar i en verkligt storsatsning för hela bolaget med online som största fokus på marknadssidan. Utan kanske framför allt när det gäller själva formen.
När Marknadschefen presenterar sina punkter för konsumentengagemang online under 2008, där man tagit språnget från det traditionella kampanjtänket och istället radar upp saker som bloggar, e-post, SEO, tredjepartslösningar och, inte minst, communities.
Vilket sedan följs upp ännu mer direkt när företagets Onlinemarknadschef i sina slides inleder med Murdochs referens till Gutenberg 1439, med avseende på teknikens inverkan på samhället då som nu ? med den explicita konsekvensen denna gång i form av att ?people taking control?. Vilket sedan blir ännu mer märkbart när han senare i sin beskrivning av teamet bakom Onlinemarknadsföringen på företaget 2008, lite symboliskt avslutar med att där även inbegripa konsumenterna.
1) Att på allvar stimulera konsumenter till att bli engagerade!
För om det finns något jag menar symboliserar inte bara detta företags, utan samtliga bolag som nu är på väg att göra allvar av klivet in i 2000-talet, så handlar det om just detta. Att inte bara involvera besökarna i själva upplevelsen, utan i den direkta produktionen av den. Där majoriteten av bolag fortfarande har, innan vi överhuvudtaget går in på några vidlyftiga integrationer i trepunktnollan, en extremt stimulerande resa framför sig från 1.0 till 2.0.
Det här är ?interaktivitet? långt högre upp i värdekedjan än klickande på någon dammig kampanjbanner. Socialpsykologin har visat oss att delaktighet är det enda, och jag säger verkligen det enda (!), helt validerade kriteriet för att väcka engagemang hos människor. Senare tiders trend mot communities och användargenererat innehåll (UGC) har visat att så gäller ännu mer online som offline. QED.
Konsumentengagemang. Företag idag får helt enkelt börja vänja sig vid att konsumenterna kommer kräva mer dialog än monolog, med väsentligt högre grad av UGC om Konsumentengagemang ska bli något annat än lek med ord.
2) Att inleda språnget mot proaktiv kommunikation!
Men att konsumenterna själva ska engageras i processen, betyder inte att det onliniga bolaget som tagit klivet in i 2000-talet helt sitter och väntar på sin kammare. Den andra stora punkten på framtidsvisionen hittar jag i hur de stora satsningar på e-post, alerts och mobilmarknadsföring som nu sker, vittnar om att företag på allvar börjat förstå att en dialog går i båda riktningar. Att man inte reaktivt bara kan sitta och ?vänta? på att folk får för sig att klicka på en Google-länk, bannerannons eller skriva in domänen till företagssajten. Man har istället förstått att kommunikationsbruset idag blivit så stort att man även aktivt, eller rättare sagt proaktivt, måste söka upp konsumenterna där de befinner sig. Och det kommer man i allt högre grad att göra.
3) Att inse att allting är gratis!
Den tredje stora punkten är självklart en sanning med modifikation. There?s no such thing as free lunches är en lämplig aforism. Produktionerna kommer kosta. Systemen måste göras dynamiska, UGC-delar utvecklas och konceptualiseras. En bred mängd UGC-applikationer för tredje part produceras. Och mängder kasseras på vägen mot den där riktiga Vinnaren, den som blir det riktiga höjdarkoncept i form av självspelande piano som i ett slag dubblar eller tredubblar företagens exponering såväl som trafik. Därtill måste mängder av strategiska allianser etableras, prövas och smörjas. Och kanske mer genom just ?free lunches?
Men, och här kommer det bästa, utöver det så måste företagen med tiden börja inse att allting faktiskt kan vara ?gratis?. Att ?öronmärkta? pengar för ?kampanjer? kanske mår bättre att öronavmärkas för koncept och applikationer med längre, eller t.o.m. eviga liv. Och allt på platser där man agerar som content providers inom ramen för det ?redaktionella?, mer än som ?annonsör? inom ramen för det ?kommersiella?. Med proaktiv kommunikation som kostar tjugondelen eller ända upp till tusendelen online jämfört med offline.
JU SNABBARE VÄXT DESTO MER VILDVUXET BLIR DET
Detta är mina reflektioner när jag går från vad jag ser som ett högst inspirerande möte, följt av en lika inspirerande middag. Det jag tänker är att det här måste ske snabbt. Och, känner jag just det här företaget rätt, så kommer det blir fallet.
Men det är också ett faktum att när saker och ting växer snabbt, så tenderar det också att bli vildvuxet. Och hur detta och andra likartade företag, liksom tidigare inom kampanjandet, framåt behöver en väsentligt mer sammanhållen Onlinestrategi för hur allt det här inte bara ska växa fram. Utan även hur det ska samverka och koordineras på bästa sätt för att tillsammans bidra maximalt till företagens övergripande strategi och långsiktiga mål.
Och det är det (!), inte de olika delarna var för sig, som jag tror blir den verkligt stora utmaningen framåt :-)
Kommentarer
Trackback