Året då hela världen vänds upp och ner!
Den gamla världen med portaler och sökmotorer
På toppen bland världens största sajter har vi de senaste åren kunnat vänja oss vid att tre-fyra stora globala giganter tagit herravälde. I en dagsfärsk analys kan jag här visa att Yahoo i febuari har minskat något, men fortfarande ligger och snuddar på helt ofantliga 27% räckvidd av den globala Internetpopulation. Varje dag. Google ligger på delad förstaplats på samma smått ofattbara nivå, men är till skillnad mot Yahoo den av de båda giganterna som stadigt ökat. Även Live.com är stadigt ökande, men ännu inte ikapp de båda andra. Den stora förloraren är MSN, som på drygt ett halvår nästan halverats från 30% till knappt 17,8% - vilket sannolikt förklarar microsofts rekordbud på 250 Miljarder kronor för yahoo.com
Den nya världen fyllt av 2.0-applikationer och UGC-sajter
Istället är det de dramatiskt växande UGC-sajterna som tar allt mer mark. Youtube är fortfarande de som står för den mest dramatiskt onlineutveckling världen har skådat - och har gjort den smått fantastiska resan av de alla från 0% till 21% global räckvidd på bara två år. Samtidigt rider de inte bara på UGC-trenden, utan har även den multimediala trenden i ryggen, där de dessutom fått betydande "hjälp" på vägen av sin nyblivna mamma Google.
Desto roligare är det att Wikipedia inte är så himla långt därefter, roligt inte minst i och med att de varken har multimedia eller nöje som kärnprocess, utan kunskap. Och ändå gått från 1% till nästan 10% global räckvidd på knappt två år. Vi får se om inte eol.org lyckas komma i samma nivå inom kort ;-)
Men det är väl framför allt på nästa plats som det verkliga fenomenet visar sig. Det var här bara 1,5 år sedan Myspace var den största UGC-sajten av dem alla. Vilka i sin tur red på både UGC-trenden och multimedia-trenden, samt även det stora intresset för framför allt musik på nätet. Myspace är fortfarande stora men har stagnerat till en "stabil" position och gått upp från 5% för ett halvår sedan till 5,7% räckvidd i världen idag.
Väsentligt snabbare har det gått för Facebook, som både har fått större och väsentligt snabbare större genomslag, med en god portion sociala konsekvenser. För ett halvår sedan hade man 2%, och har nu t.o.m. kommit förbi Myspace, dvs har 6% räckvidd i världen. Och för tre år sedan, innan zuckerberg och hans studentkompisar startade det på sitt studentrum, fanns de inte ens. Nästa år var det plötsligt 5 Mr besökare. Förra året var jag en av alla fascinerade när det på bara ett år växt till 20 Mr.
Men sedan dess har det växt med 250.000 nya medlemmar. Varje dag.
Hur Online får allt starkare konsekvenser Offline
Den växande trenden i Internetmogna Sverige ska vi bara inte tala om, där FB idag är större än både MSN och Aftonbladet (bara slaget av sökmotorerna och youtube). Medan man inte hittar Myspace förrän nere på 20:e plats. FB håller helt enkelt verkligen på att ta över.
Och här utgörs väl det kanske mest magiska av hur detta globalgigantiska sociala forum fått sådana konsekvenser även offline. Där processer på Facebook på en vecka fick världen att stämma upp i ett globalt ramaskri för mordet på ett tiotal dödade munkar i Burma. Och här hemma i Sverige möjliggjorde för en liten kille på 15 år att en vecka efter dråpet på Ricardo, att mobilisera solidaritet från 90.000 människor online. Och så starkt att det t.o.m. övergick i en lika stark solidaritet från 10.000 människor i Kungsan offline.
Alla medie- och företagssajters tidigare top-down-processer, håller i ett enda nafs detta år nu helt enkelt på att vändas upp och ner i en enda stor bottom-up-process.
2008 kommer att bli världens mest dramatiska år :-)
På toppen bland världens största sajter har vi de senaste åren kunnat vänja oss vid att tre-fyra stora globala giganter tagit herravälde. I en dagsfärsk analys kan jag här visa att Yahoo i febuari har minskat något, men fortfarande ligger och snuddar på helt ofantliga 27% räckvidd av den globala Internetpopulation. Varje dag. Google ligger på delad förstaplats på samma smått ofattbara nivå, men är till skillnad mot Yahoo den av de båda giganterna som stadigt ökat. Även Live.com är stadigt ökande, men ännu inte ikapp de båda andra. Den stora förloraren är MSN, som på drygt ett halvår nästan halverats från 30% till knappt 17,8% - vilket sannolikt förklarar microsofts rekordbud på 250 Miljarder kronor för yahoo.com
Den nya världen fyllt av 2.0-applikationer och UGC-sajter
Istället är det de dramatiskt växande UGC-sajterna som tar allt mer mark. Youtube är fortfarande de som står för den mest dramatiskt onlineutveckling världen har skådat - och har gjort den smått fantastiska resan av de alla från 0% till 21% global räckvidd på bara två år. Samtidigt rider de inte bara på UGC-trenden, utan har även den multimediala trenden i ryggen, där de dessutom fått betydande "hjälp" på vägen av sin nyblivna mamma Google.
Desto roligare är det att Wikipedia inte är så himla långt därefter, roligt inte minst i och med att de varken har multimedia eller nöje som kärnprocess, utan kunskap. Och ändå gått från 1% till nästan 10% global räckvidd på knappt två år. Vi får se om inte eol.org lyckas komma i samma nivå inom kort ;-)
Men det är väl framför allt på nästa plats som det verkliga fenomenet visar sig. Det var här bara 1,5 år sedan Myspace var den största UGC-sajten av dem alla. Vilka i sin tur red på både UGC-trenden och multimedia-trenden, samt även det stora intresset för framför allt musik på nätet. Myspace är fortfarande stora men har stagnerat till en "stabil" position och gått upp från 5% för ett halvår sedan till 5,7% räckvidd i världen idag.
Väsentligt snabbare har det gått för Facebook, som både har fått större och väsentligt snabbare större genomslag, med en god portion sociala konsekvenser. För ett halvår sedan hade man 2%, och har nu t.o.m. kommit förbi Myspace, dvs har 6% räckvidd i världen. Och för tre år sedan, innan zuckerberg och hans studentkompisar startade det på sitt studentrum, fanns de inte ens. Nästa år var det plötsligt 5 Mr besökare. Förra året var jag en av alla fascinerade när det på bara ett år växt till 20 Mr.
Men sedan dess har det växt med 250.000 nya medlemmar. Varje dag.
Hur Online får allt starkare konsekvenser Offline
Den växande trenden i Internetmogna Sverige ska vi bara inte tala om, där FB idag är större än både MSN och Aftonbladet (bara slaget av sökmotorerna och youtube). Medan man inte hittar Myspace förrän nere på 20:e plats. FB håller helt enkelt verkligen på att ta över.
Och här utgörs väl det kanske mest magiska av hur detta globalgigantiska sociala forum fått sådana konsekvenser även offline. Där processer på Facebook på en vecka fick världen att stämma upp i ett globalt ramaskri för mordet på ett tiotal dödade munkar i Burma. Och här hemma i Sverige möjliggjorde för en liten kille på 15 år att en vecka efter dråpet på Ricardo, att mobilisera solidaritet från 90.000 människor online. Och så starkt att det t.o.m. övergick i en lika stark solidaritet från 10.000 människor i Kungsan offline.
Alla medie- och företagssajters tidigare top-down-processer, håller i ett enda nafs detta år nu helt enkelt på att vändas upp och ner i en enda stor bottom-up-process.
2008 kommer att bli världens mest dramatiska år :-)
Kommentarer
Trackback